Arbetsförmedlingen nere på noll

I den byråkratiska sfären jag har befunnit mig i sedan årskiftet, har Arbetsförmedlingen legat bäst till. Dem verkar vara de enda som har insett det kritiska läget på arbetsfronten och har varit hjälpsamma och visat stort kunnande och intresse för mig och gett mig uppmuntran.

I fredags ändrade jag inställning HELT till dem.

Emellanåt får man brev hemskickade från dem med jobbannonser som man måste söka, annars riskerar man att bli av med sin a-kassa. Och i fredags fick jag ett brev i brevlådan där jag uppmanades att söka en tjänst som flygvärdinna med bas i Arvidsjaur.
Missförstå mig inte nu. Jag älskar Norrland. Det gör jag verkligen. Men Arvidsjaur ligger inte direkt runt knuten. Dessutom verkar det vara helt absurt att behöva sälja sin lägenhet i en lågkonjunktur (och därmed förlora en förmögenhet) för att flytta till ett ställe där man inte känner en enda kotte och egentligen inte vill bo. På besök till Norrland åker jag gärna.

Jag ringde upp min handledare på Arbetsförmedlingen som skickat mig denna annons. Jag ifrågasatte varför han just valt denna, då tre flygbolag med Arlandabas (tio minuter från mitt hem) sökt personal de senaste månaderna. Dessa tjänster har jag sökt på eget bevåg liksom många andra tjänster inom andra områden.

Vet ni vad karln svarar mig? (och detta är en sann historia) Jo, han skyller detta på den nuvarande regeringen och Reinfeldt. På fullaste allvar.

Jag skiter i hans politiska åsikt. Den är helt ovidkommande i sammanhanget.

Jag har aldrig träffat Reinfeldt. Men jag betvivlar starkt att han skulle tvinga mig att söka en tjänst så långt hemifrån jag kan komma, då två tredjedelar av alla lediga jobb i landet i nuläget finns i Stockholm.

Min handledare på Arbetsförmedlingen är en bitter kommunist. Skämmes borde han göra!

Kommentarer
Postat av: Sophy - What U See Is What U Get.

arbetsförmedlingen är ett skämt!

dom skicka en killkompis på 2 månaders svetsarutbildning när han jobbat som svetsare i 5 år (samt är utbildad genom gymnasiet).



svar: tack, jag hoppas d :D

2009-04-29 @ 18:36:59
URL: http://sophys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0