Danskar i kamp mot övervikten

Vi håller på att äta ihjäl oss. Det är helt sant.

Danskarna har nu uppmärksammat detta och snott "min" idé. Jag skrev för några månader sedan ett inlägg om övervikt. Idéen med att höja priset på cigaretter var mycket lyckat - det är inte så många människor som röker idag. Vi vet att rökning är farligt, och det är ingen som argumenterar emot det.

Men det är få som reagerar över att vi äter ihjäl oss. Det är inte lika accepterat att påpeka detta. En rökare kan bli påhoppad av en främling på stan som predikar om hur hälsofarlig denna ovana är. Men att prata om hur farlig vår kost är, är inte lika populärt. Trots att det skördar miljontals offer. Förmodligen fler än rökningen.

Min idé var att göra samma sak med onyttiga "matvaror" som man gjorde med cigaretterna: höja momsen till ockersummor. Ta 120 kronor för en påse chips. 100 kronor för en chokladkaka.

Då skulle folkhälsan förbättras omedelbart.

Heja Danmark!


Kommentarer
Postat av: Sophy - What U See Is What U Get.

eller förbjuda överviktiga på snabbmatshak o bufféer, d vore ju oxå en idé :p

2009-04-21 @ 20:07:32
URL: http://sophys.blogg.se/
Postat av: Mika

En rent befängd idé. Förstår inte varför vi normalviktiga ska bestraffas för att vissa människor inte förmår kontrollera sitt intag av föda. Dom enda som gillar sådana här sjuka förslag är politikerna, som ser sin chans att stjäla oss på ännu mer pengar.

2009-04-21 @ 20:44:54
URL: http://mikaaalto.bloggsida.se
Postat av: Sophy - What U See Is What U Get.

Svar: damn right! :p

jag har saknat er oxå =)

semestern var kanon, borde göra d oftare :p



jag ska inte ge mig förrens jag har segrat hehe

2009-04-21 @ 21:14:02
URL: http://sophys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0