Vem kan axla Foppas mantel?

Jag älskar sportkommentatorer. De är komiker utan att veta om det. Ett citat från gårdagens match mellan Tre Kronor och Österrike bevisar detta:

Man har ansvar för sin egen klubba.

Så filosofiskt. Så roligt. Det finns en hel uppsjö av härliga sportfloskler att gotta sig i en regnig dag.

Imorse läste jag en härlig krönika skriven av Mats Wennerholm om den nya generationens hockeyspelare. Visst känns det vemodigt att vi snart måste ta farväl av en sådan stor spelare som Mats Sundin, och det ska till ett rejält mirakel om vi någonsin ska få se Foppa på isen igen. Men det finns ju nya, unga, lovande talanger att glädjas åt.

Foppa var blott 20 år gammal när han satt den legendariska straffen i Lillehammer. Killen var inte ens torr bakom öronen. När han var 22 år vann han Stanley Cup för första gången. Många gånger har jag funderat över hur pass stor han hade blivit om han hade fått vara skadefri. För trots alla skador har Foppa gjort saker på isen som skulle fått Jesus själv grön av avundsjuka.

Jag tror ingen kommer att bli lika stor som Foppa. Men vi har en del spelare som kan komma i närheten av det magiska.


Kommentarer
Postat av: Mika

Mitt personliga favoritsport-citat är: "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."



Ha ha ha ha.....

2009-04-27 @ 02:29:41
URL: http://mikaaalto.bloggsida.se
Postat av: A-K

Mia, jag säger bara som vi brukade prata om på jobbet... "Det finns bara en Peter Forsberg..." :)

2009-04-27 @ 23:17:55
Postat av: Krille

Själv tycker jag Mats Sundin och Niklas Lidström har fallit allt för mycket i Foppas skugga. Sen kan vi inte ta från Börje Salming sin stjärnglans. Han var ENORM over there! :D

2009-04-28 @ 20:28:13
URL: http://brallorochpannkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0