Är det mina ögon eller rättsväsendet det är fel på?

Väldigt ofta när jag läser nyheter i tidningar eller på nätet, så misstänker jag att jag har drabbats av en lindrigare form av dyslexi. Eller snarare: det är det jag hoppas att jag har gjort.
För ibland läser jag saker som jag bara inte kan tro är sanna.

Alldeles nyligen var jag med om detta igen. Rubriken lyder:

FEM ÅRS FÄNGELSE FÖR DÖDSMISSHANDEL.

Jag har varit tvungen att läsa igenom denna artikel flera gånger, för jag kan inte ta till mig vad som står i den. Jag kan helt enkelt inte tro att det är sant.

En kort summering: En fyrabarnsmamma blir dödad av sin sambo genom att han attackerar henne med en ett kilo tung hylsnyckel och dessutom kväver henne.
Idag har denne man dömts till fem års fängelse för grov misshandel och grovt vållande till annans död.

Nej, jag tror inte på vad jag läser. Jag tror att mina ögon sviker mig. Annars är det en mycket mörk och dyster dag för det svenska rättsväsendet.

Fem år i fängelse för att ha bragt en fyrabarnsmamma om livet kan inte stämma. Inte heller "vållande till annans död". Det är mord och ingenting annat.

Fem år för ett liv. Jag skäms.

Kommentarer
Postat av: Therese

Ja det är tamefaaan inte klokt!

Då kan man ju undra vad ett liv är värt?Sjukt!



Må så gott...Trots allt

KRam

2009-08-17 @ 14:20:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0