Kulturfyran - om läsning

En av de bloggar jag läser varje dag och som är en av mina självklara favoriter är Lilla O - en mycket läsvärd blogg där man hittar allt ifrån härliga boktips till viktiga debattinlägg. Hon har inspirerat mig att haka på Kulturfyran - fyra frågor om kultur. Den här veckan handlade det om läsning.

1. Hur läser du?

Det varierar oerhört beroende på humör, tid och omständigheter. Jag läser väldigt mycket - har alltid flera böcker i olika genre på gång samtidigt - och ser till att alltid ha en bok till hands. En buss eller tågresa utan bok är otänkbart. Så jag läser när tillfälle ges.
Jag kan dock inte - och har aldrig kunnat - läsa på kommando, vilket ibland skapade problem för mig i skolan. Jag måste känna för att läsa en bok.

2. Hur många böcker läser du i månaden?

I snitt ligger det säkert på mellan åtta och tio. En del månader blir det mer, andra mindre. Under sommarmånaderna blir det naturligt att läsa mer, då man oftast har mer ledig tid och läsglädjen är större än normalt.

3. Vad läser du, vilken slags böcker? Vad läser du inte för slags böcker?

Jag ska villigt erkänna att jag har en förkärlek till kriminalromaner och deckare. Det är inte morden och döden i sig jag är fascinerad av eller ens gåtan i sig, utan mer människors beteenden och psyken. Vad som driver en människa att agera på ett visst sätt.
Jag läser även lättare litteratur som chic-lit, där min favorit är Marian Keyes samt klassiker som man bara måste ha läst.
Biografier var jag duktig på att läsa i tonåren men på senare tid har det blivit mer sällan. Har lovat mig själv att läsa åtminstone en biografi under hösten.

Jag läser inte gärna tragiska böcker med verklighetsbakgrund, i stil med "Pojken som kallades det". Jag blir alldeles för illa berörd. Inte heller är jag så förtjust i pretentiös poesi. Har aldrig läst en sci-fibok och känner ingen lockelse att göra det heller.

4. Vilka böcker står på tur att läsas av dig nu?

Väldigt många. Jag har ca 35 böcker på hög som väntar på att bli lästa och säkert dubbelt så många på en "vill läsa"-lista.
Bland de som ligger i högen hemma finns "Blonde" av Joyce Carol Oates som jag har haft i min ägo i säkert åtta år, men det har inte blivit av att läsa den vilket är en skam. "Diana-biografin" av Tina Brown, "Vindens skugga" av Carlos Ruiz Zafón, en biografi om Keith Richards,"New York-triologin", "Den som dödar draken" av Leif GW Persson. För att nämna några! Så jag har en trevlig och intensiv läshöst framför mig.


Kommentarer
Postat av: anne

hej! vill du börja tjäna pengar på din blogg? kolla då in mitt senaste inlägg på http://annebertelsen.blogg.se :)

2009-08-13 @ 16:19:40
URL: http://annebertelsen.blogg.se/
Postat av: Lilla O

Tack Maria för dina fina ord! De värmer! Kikar allt in på din blogg varje dag också och la in en länk igår. Det är kul att ha läsare som återkommer regelbundet, tack för det!

2009-08-13 @ 22:46:43
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0