Lyteskomik på Expressen

En av de unga bloggerskor som själv framställer sig som något förståndsbegränsad i sin blogg, har fått oväntat uppbackning av Expressen. De visar hennes omtalade videobloggar på sin hemsida. Min absoluta "favorit" är den filmsnutt där hon ska recensera Jens Lapidus bok "Snabba cash" och inleder filmen med att säga "jag är nog för smart för att läsa böcker".
Att hon i samma andetag kallar författaren för Lap-ap-ap-i-duuuus, gör att man istället inser att hennes självsäkra påstående är allt annat än sant och blir förvånad över att hon kan läsa över huvud taget.

Syftet med att marknadsföra denna flickstackare på nätupplagan av en stor kvällstidning förstår jag inte riktigt. I mina ögon är detta lyteskomik. Normalbegåvade skrattar åt henne - inte med. Självklart är ansvariga på Expressen medvetna om detta.

Detta är inte bara kränkande för den unga bloggerskan själv (även om hon inte har förstånd nog att inse konsekvenserna). Det är även ett hån mot kvinnor generellt. Vi har kvinnor som kämpar för jämställdhet och rättvisa, men de som får uppmärksamheten i media är korkade tonåringar som tror att livet går ut på att shoppa.

Vilka signaler ger det?

Kommentarer
Postat av: Lilla O

Hjälp! Det här var något av det värsta jag sett och hon har 15.000 läsare. Om det är det här som är bloggvärlden i Sverige vill jag inte vara med.

2009-08-30 @ 20:58:05
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0