Pasta och kycklinggratäng - för speciella tillfällen

När jag verkligen vill imponera på någon med mina kockkunskaper eller visa min uppskattning för någon jag tycker om, lagar jag denna rätt. En pastagratäng med kyckling. Den är perfekt att göra om man fått grillad kyckling över, eller varför inte något annat grillat kött (ännu är väl inte grillningssäsongen helt över?).
Den tar inte alls lång tid att göra och är perfekt om man har många matgäster - då är det bara att dubbla receptet. Just detta recept räcker till 4 personer.

INGREDIENSER:

6 dl penne rigate (eller annan lite "större" form av pasta - inte små makaroner)
köttet från en halv grillad kyckling
1 broccolibukett

sås:
1 strimlad purjolök
1 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
1,5 msk mangochutney
1-2 tsk sambal oelek
5 dl lätt creme fraiche
soya

riven parmesanost

GÖR SÅ HÄR:

Koka pastan al dente. Koka broccolin mjuk.
Lägg pasta, broccoli och strimlat kycklingkött i en ugnsform.
Över till såsen: Fräs purjolöken i lite rapsolja tills den får färg. Häll i vattnet och buljongtärning. Rör om tills tärningen lösts upp. I med chutney och sambal oelek. Ha slutligen i creme fraiche och några droppar soya och låt allting bli varmt.
Häll sedan såsen över pastablandningen. Riv rikligt med parmesanost över. Gratinera i ugnen på 225 grader tills osten smält och fått färg.
 
Voilá!




Kommentarer
Postat av: Tessan

Smarrigt.Nog kommer jag ihåg det! Tack igen :-)



Kram

Tessan

2009-08-22 @ 19:50:38
Postat av: Tessan

Smarrigt.Nog kommer jag ihåg det! Tack igen :-) Nigella va?



Kram

Tessan

2009-08-22 @ 19:51:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0