En annorlunda vuxensaga

Annorlunda. Det är det första ordet jag kommer att tänka på efter att ha läst Christian Mörks "Darling Jim". Boken är en blandning av spänning, drama och svart humor.

Handlingen kretsar kring tre vuxna systrar och hur deras liv förändras när den mystiske och förföriske Jim - en omkringresande sagoberättare - anländer till den lilla irlänska landsortsstaden.
Mer än så bör man inte berätta om bokens handling.

Den danske författaren Mörk har snickrat ihop en originell och skicklig berättelse som överraskar på fler än ett sätt. Det är uppfriskande att läsa någonting som är så pass innovativt som "Darling Jim" faktiskt är. Jag blev lite förförd av själva berättartekniken som är både välkonstruerad och elegant.

Mörk flirtar ofta i texten med svart humor och han är en mästare på målande liknelser. Som "Min moster var iförd sorgekläder som var så svarta att korparna på bakgården därhemma skulle ha blivit avundsjuka".

Betyg: 4 av 5.


Kommentarer
Postat av: martin

e inte det här en bok för mig?

2009-12-07 @ 22:49:25
Postat av: Maria

Den är lite läskig emellanåt...

2009-12-07 @ 23:10:13
URL: http://princessjinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0