Budgettips till kylskåpet

Härom sistens när jag var och storhandlade på ICA Maxi, skulle jag köpa krossade tomater. Det är ju en sådan sak som man alltid bör ha hemma.
På stormarknader brukar man alltid finna bra erbjudanden om man köper flera artiklar av någonting. Det fanns det på de krossade tomater jag ville ha. 3 stycken tetraförpackningar á 500 gram för 30 kronor.

30 spänn? Jag blev lite konfunderad, för det är ju tio kronor per tetra. Och lite väl mycket för krossade tomater. Jag misstänkte genast att det var felmärkt. Klart det var - det här var ju ändå butiken som sålde "inporterad" färskpotatis i början av sommaren. De måste ju ha menat FEM stycken för 30 kronor.

Jag gick till den vanliga hyllan för krossade tomater för att se vad kostade per styck ordinarie pris.

12 kronor! Tolv kronor för krossade tomater! Var dessa välsignade av självaste Påven eller vad var det frågan om?

Detta var ett tag sedan och ICA Maxi tar fortfarande detta hutlösa pris för sina krossade tomater vilket innebär att jag inhandlar mina numera på COOP.

Hur som helst sprang jag på en gammal bekant när jag var och handlade en kväll. Jag skulle göra köttfärssås och var lite irriterad över att priset var så högt på tomaterna - det är ju ingen ingrediens man kan utesluta direkt. Hon föreslog då märket Euroshoppers Pastasås som substitut.
Jag kan tala om att jag blev skeptisk. Jag har haft en mycket negativ inställning till detta märke sedan jag en gång köpte en färsk gurka som smakade citron (traumatisk upplevelse). Men denna burk med pastasås på 690 gram kostade 10.90 (den var alltså billigare än en tetra med krossade tomater) och den summan kunde jag faktiskt offra på att testa.

Jag blev oerhört positivt överraskad. Den var fantastiskt god att ha i köttfärssåsen. Faktiskt så pass god att den numera har ersatt krossad tomat på obestämd tid.
Inte nog med det: Euroshoppers mozzarellaost är helt underbar. Den kostar knappt nio kronor styck om man jämför med det konkurrerande märket som tar 28 kronor för lika mycket (där kan vi tala om prisskillnad!). Dock har jag bara testat denna mozzarella varm - på varma smörgåsar och hemmagjord pizza, men där kommer den verkligen till sin rätt.

Jag är inte kräsen när det gäller mat - men mina smaklökar vill ha kvalitet. Och titt som tätt så godkänner de lågbudget.



Prisvärda budgetvaror att ha hemma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0