Charlie är ett coolt flicknamn

Jag brukar gå in och läsa på Newsmill ibland. I synnerhet när jag vet att det pågår en debatt om någonting som intresserar mig.
Läste Linda Skugges mothugg idag angående Alex Schulmans debattkrönika om bloggar häromdagen och kom in på bloggarna som kommenterade ämnet.

Där hittade jag en blogg som ifrågasatte Schulmans val av namn till sin nyfödda dotter, Charlie. Personen som skrivit bloggen kunde inte förstå att man kunde döpa ett flickebarn till detta "när det finns så många fina namn som Brita, Tyra, Lovisa, Kajsa, Greta, Märta och Kristin?".

Hjälp mig! Finns det någon under 96 år som bär namnet Märta? Och Brita rimmar bara på en sak. Döper man ett barn till Brita kan jag garantera åtskilliga timmar för den stackaren hos terapeuten som tonåring.

Charlie är både coolt och innovativt. Och provocerande naturligtvis. Hon är ju en Schulman.

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag tyker själv att de gamla namnen är himla fina, men det är klart att man själv ska välja namn till sina barn och så länge det inte är ett namn som kränker någon annan (eller barnet) på något vis

2009-07-06 @ 16:46:19
URL: http://hyresfemman.wordpress.com
Postat av: Nathalie

haha, jag heter Märta i andranamn efter min "gammel mormor" (mormors mor) som dessutom är under 96 år ^^

2009-07-06 @ 16:58:21
URL: http://nathalieisaksen.blogg.se/
Postat av: Conny

Nu har du snart smörat så mycket för alex och calle så du borde förtjäna ett ligg tycker man. Nått skall du ju ha för allt smöreri.

2009-07-06 @ 19:23:14
Postat av: Maria

Ja du, Conny. Nu är ju båda bröderna Schulman i förhållanden så något ligg där blir det nog inte. Annars brukar jag inte behöva smöra till mig ligg - det räcker med mitt utseende för att få napp.

2009-07-06 @ 19:28:26
URL: http://princessjinx.blogg.se/
Postat av: Kristian

Det finns många namn som rimmar på saker. Visst kan man försöka vara ett steg före just för att bespara sitt barn tråkigheter. Men människor finner alltid orsaker till att bråka och retas med andra, så är det inte namnet så är det något annat. Sen är det så att namn och dess popularitet går upp och ner. De namn som är inne idag är inte lika populära vid dopen om tjugo år. Och tvärtom.

2009-07-06 @ 21:19:25
URL: http://lovebite.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0