Jag förstår Alex Schulmans frustration

Igår publicerade DN en debattartikel av Alex Schulman där han skriver om "de onödiga bloggarna". Jag kan förstå hans frustration. Han lade - tillsammans med Sigge Eklund - ribban för svenska bloggar för ett par år sedan.
Eklund lade bloggkarriären på hyllan och gör andra saker idag. Jag misstänker att Schulman är lite less han också.
Vilket gör mig lite sorgsen. För Schulman har fortfarande - på delad förstaplats med Magnus Uggla - Sveriges bästa blogg.

Nu är Schulman en provokatör av naturen och förmodligen är artikeln skriven för att väcka uppmärksamhet och debatt, men jag förstår helt och fullt vad han menar.

De flesta bloggar idag är skrivna av tonårstjejer med en stark anafabetisk ådra som har det återkommande inlägget "Dagens outfit". Det är självklart att det är helt ointressant för en skrivkunnig man på 30+ att läsa bloggar av den typen. De är totalt ointressanta för majoriteten av den svenska befolkningen, även om det är bra att mångfalden finns. Tonåringar tycker säkert att det är jättespännande att titta på vad andra har för kläder på sig. En vacker dag kommer curling-barnen också att bli vuxna och då kommer de själva att förstå att det finns mer i livet än att ha märkeskläder i sin ägo.

"Dagens outfit"-bloggarna består i stort sett av en snygg design av själva bloggen vilket gör det uppenbart redan från början att utseendet på den är viktigare än innehållet. Besöksstatistik är också oerhört viktigt för dem.
Jag får en del kommentarer från dessa tonårstjejer. De går in på min blogg, skriver en intelligentsbefriad kommentar i stil med "Fin blogg du har. Gå gärna in och titta på min." och det är så genomskinligt att de inte ens läst vad jag har skrivit utan bara använder min blogg i reklamsyfte. Sådana kommentarer raderas av mig omgående.
Jag har mina syften med min blogg och att göra reklam för "Dagens outfit"-bloggar är inte ett av dem.

Vidare så finns det tydligen tävlingar i stil med "Veckans blogg" och "Månadens blogg". Då får jag kommentarer från dessa tonårsflickor i mina kommentarsfält som lyder: "Rösta på mig". Jag går in och tittar på deras blogg, tittar igenom flera inlägg och funderar på exakt vad det är jag ska rösta på.

Jag förstår Schulmans frustration. Modebloggarna idag har fler läsare än vad han har, enligt Bloggportalen. Jag förstår att det är knäckande. Jag begriper det inte ens.
Men Alex får ändå trösta sig med att hans blogg är av kvalitet. Och rättstavad.

Kommentarer
Postat av: Mika

Jag förstår inte varför det skulle vara "knäckande" ifall någon tonårs-tjej har mer läsare än en själv? Och vem bryr sig ifall bloggare har MAKT eller inte? Själv skulle jag bli lite skrämd ifall jag hade 50.000 läsare om dagen eller vad det nu är som Blondinbella har. Min blogg är en privat-blogg, egentligen bara avsedd för släkt och vänner. Min privata dagbok. Med så mycket uppmärksamhet som BB:s blogg får skulle den ganska snart upphöra att vara en privat blogg, och istället bli en politisk blogg, och det är inte säkert att jag skulle kunna hantera detta. Jag bloggar för att det är kul. Att majoriteten av svenskarna fullständigt skiter i min blogg struntar jag i. Bloggen är en form av elektronisk dagbok. Vilka är det som av tradition skriver dagböcker? Jo, tjejer. Är det då så konstigt om bloggvärlden domineras av unga, modekåta tjejer? Det är ju uppenbart att BB påverkar tusentals unga tjejer. Internet är en maktfaktor, helt klart. En bland många. Diktaturer kan t.ex inte längre strypa all information tack vare nätet. Internet läcker ut information tack vare tusentals dissidenter. Visst är dom flesta bloggar fullständigt meningslösa för en medelålders man som mig själv. Men sen finns det dom som är riktigt bra. Som jag använder som problemlösning i min vardag. Som till exempel Tommy K Johanssons blogg. http://blogg.tkj.se/



Bloggare kan visst utöva ett visst inflytande, men då måste ju bloggaren ha något vettigt att skriva som engagerar många. Däremot kan jag hålla med Schulman om att man ofta överdriver bloggarnas och bloggandets betydelse. Jag minns när media hypade Twitter för ett tag sedan. Varför är för mig fullständigt obegripligt. Twitter är lika kul som att se målarfärg torka.

2009-07-05 @ 13:11:05
URL: http://mikaaalto.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0