Någon har uppmärksammat mig

När man söker ett jobb idag gör man oftast det via e-mail. Och vanligtvis får man då tillbaka ett automatiskt svar på att ansökan är mottagen till rätt adress samt ett kort innehåll där det står några rader om att "vi återkommer inom tre veckor om svar".
I 90 % av fallen får man aldrig något svar inom tre veckor. Man får det inte alls. Eller så får man ett mail flera månader senare där det står "Tack för din ansökan. Vi har gått vidare med andra sökanden." och man känner modet sjunka.

I förra veckan sökte jag en tjänst som jag verkligen ville ha och som jag är väl kvalificerad för på ett företag. Sina ansökningar skulle man skicka med vanlig post.
I dag (bara knappt en vecka senare) får jag ett brev av detta företag - med mitt namn och adress handskrivet på kuvertet - där visserligen samma rader är skrivna som vid ett autosvar men skillnaden känns markant.
Här är det faktiskt någon som har läst min ansökan, letat rätt på min hemadress i den, handskrivit ett kuvert,  och lagt i ett följebrev som sedan lagts på lådan. Med betalt porto.
Inom fyra veckor återkommer de om det blir aktuellt för intervju.

Det ligger tid och omsorg bakom detta brev. Man känner sig utvald. Man känner sig speciell.

Och det är ju exakt den känslan man vill ha när man söker ett jobb. Det tyder på att det är en bra arbetsgivare. Jag gillar dem redan.


Kommentarer
Postat av: Sandra

åh vad spännande. lycka till :)

2009-07-29 @ 12:47:21
URL: http://saandraaandersson.blogg.se/
Postat av: Mattias

Thomas Cook?

2009-07-29 @ 22:24:18
URL: http://malmkvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0