Recept - Mariatårta

Jag har fått en förfrågan från Hannah om att lägga ut receptet på den fantastiska Mariatårtan. Självklart gör jag det, Hannah! Den kräver lite arbete, men jag lovar att belöningen är värd det.

MARIATÅRTA:

Botten:
4 äggvitor
1 1/4 dl strösocker
125 gr mald mandel

Vaniljkräm:
4 äggulor
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl grädde
75 gr margarin

Garnering:
2 dl vispad grädde
flagad mandel

Gör så här:

Botten: Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd i den malda mandeln och sockret. Häll smeten i en välsmord löstagbar form (jag använder en i teflon som är suverän). Grädda på 175 grader i 20-25 minuter, i nedre delen av ugnen.
Krämen: Lägg alla ingredienser i en kastrull (vispa gärna ihop de fyra översta ingredienserna innan du lägger i margarinet). Låt krämen sjuda upp under ständig omrörning, låt den tjockna, ta av spisen för att sedan svalna.

Bäst blir det om botten är kall när krämen bredes på. Här brukar jag ställa den i kylen ett tag. Sist brer man på den vispade grädden och garnerar med flagad mandel.

Helt klart besväret! Smaklig måltid, Hannah!


Kommentarer
Postat av: Alessandra

Gott!

2009-07-15 @ 18:53:32
URL: http://alessandra.se
Postat av: Hannah

Tack tack! =)

2009-07-16 @ 14:24:15
Postat av: Josefine

Häftig sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2012-03-18 @ 18:58:23
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0