Recept - Saffranspannkaka

Antingen går min påtänkta karriär som kockboksförfattare käpprätt åt skogen efter att jag har lagt ut mina bästa recept på bloggen, eller så är det ett vinnande koncept.

Idag har jag gjort Saffranspannkaka.
Saffran associerar vi ju med advent och lussekatter (visst är det ett sött ord?), men jag tror att man äter denna pannkaka på Gotland året om. Jag gör den i alla fall ofta och oavsett årstid. Lättlagad är den också.

INGREDIENSER:

1 dl mjölk
1 gr saffran (det är 2 paket - till budgetvarianten räcker det med 1 paket)
6 ägg
2 msk vetemjöl
200 gr riven mandelmassa
1 korv risgrynsgröt (eller överbliven hemmagjord om Tomten inte åt upp allt)

GÖR SÅ HÄR:

Värm saffran i mjölken under omrörning och uppsikt. Ta av kastrullen från spisen.
Vispa ihop äggen med mjölet och rör sedan ner den rivna mandelmassan och risgrynsgröten. Blanda sist i saffransmjölken.
Häll smeten i en smord ugnsform. Grädda på 175 gr i 30 minuter.
Servera pannkakan ljummen (låt den alltså stå och svalna en stund) med lättvispad grädde (här rekommenderar jag ICA´s MagerVisp som blir härligt fluffig och inte känns så flottig i munnen) och en färggrann sylt.
Voilá!




Lite otippat valde jag blåbärssylt idag.

Kommentarer
Postat av: Skönhetsbloggen!

Wow! Verkar supergott! =) Frestande bilder..

2009-07-27 @ 20:09:51
URL: http://strawberriness.blogg.se/
Postat av: Vivvi

Du kanske får starta en matblogg också...?

2009-07-28 @ 18:08:18
URL: http://gottochenkelt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0