En ny Jan Emanuel

Skippa rockstjärnedrömmarna, ungdomar! Såvida man inte är Madonna eller U2, så resluterar inte musik idag några stålar. Nu när musik är tillgängligt - likväl olagligt - att ladda ner från nätet, så inbringar inte skivförsäljningen några inkomster alls.

Satsa istället på att bli VD för en bank.

SEB-chefen Annika Falkengren är en blond, provokativ donna som inte bara höjer sin fasta årslön med TVÅ MILJONER per år utan ser även till att hennes pension slutar på 146 millar. Allt detta under en stundande lågkonjunktur. Är inte detta modigt? Eller är hon bara girig över alla gränser?

Jag funderar mest på vad man gör på en arbetsplats för att förtjäna denna summa i lön. Har hon hittat botemedlet mot cancer? Uppfunnit en vaccin mot HIV? Får hon ryggmärgsskadade att gå igen med hjälp av handpåläggning?

Då kanske ett Nobelpris i medicin vore på sin plats istället?

Jag är ganska säker på att Falkengren kommer att bemöta kritiken med orden:
Den här kritiken och granskningen hade jag aldrig blivit utsatt för om jag hade varit man!!!

För dessvärre är det standardrepliken när en kvinnlig företagsledare, politiker eller av annat slag offentlig person gör bort sig med råge och fuckar up.



Girighetens Ansikte?

Kommentarer
Postat av: Boktokig

Jag blir så arg på alla dessa människor som ska tjäna så otroligt mycket pengar. Inte undra på att det är svårt att få vinst på företag!!! Kan man inte tjäna lagom mycket? Måste det vara så extremt mycket? :(



Tack för titten in hos mig! Jättekul att hittade till mig! :)

2009-03-13 @ 12:05:47
URL: http://boktokig.blogspot.com/
Postat av: Matilda

Jisses... Låt gå att en chef har liiite högre lön än de på golvet, men när den lönen kan finansiera flera som varslas i dessa tider känns idiotiskt. Vad ska hon göra med alla de där miljonerna? Hon kan ju köpa hur många hus om året! För mig tar det mer än en livstid att kunna köpa ETT hus...

2009-03-13 @ 12:25:04
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Sophy

svar: dom drömmer väl om att få samma liv som henne genom att läsa hennes blogg. Jag beundrar ju henne för att hon har lyckats, d jag vill veta e hur.

2009-03-13 @ 13:10:33
URL: http://sophys.blogg.se/
Postat av: Trollydolly

Jag håller med om att det är äckligt mycket pengar och jag vet inte vad som gör att hon eller någon annan förtjänar dessa summor. Det värsta tycker jag ändå är att jag är säker på att det finns massor av män som gör samma sak men de blir inte uppmärksammade på samma sätt. Tyvärr. Jag är absolut inte någon råfeminist, men jag tror att det finns ett litet korn av sanning i att hon blir mer granskad av pressen för att hon är kvinna. Det säljer nog inte lika många tidningar om Ericssons chef höjer sin lön och bonus med några millar. Eller?

2009-03-13 @ 15:19:57
URL: http://trollydolly.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0