Onödiga ting: Hemtelefonen

Jag har behållt min hemtelefon av två anledningar:

1. Den kostar mig nästan ingenting. Har ett jättebra avtal på min internetuppkoppling, så kostnaden för hemtelefonen ingår nästan.

2. Den öppnar porten. Vi är så moderna i mitt hus att vi inte längre har portkoder att ge till våra eventuella gäster. Istället får de ringa på en liten manick som är kopplad direkt till min telefon. Då kan jag själv avgöra om jag vill släppa in dem eller inte.

Nu har jag börjat att tvivla på mitt beslut. Det ringer fruktansvärt mycket i min hemtelefon. Men aldrig någon som jag vill ska ringa, eftersom de ringer på mobilen om de vill någonting. Istället får jag oönskade samtal om allt annat. Jehovas vittnen har även dem moderniserat sig lite och ringer istället för att knacka på dörren, då de flesta lägenhetshus numera alltid har låsta portar så de inte kommer in (gick den strålande idéen i baklås, eller vad?).
Min taktik att förklara för dem att jag är katolik, stödjer könsneutrala äktenskap och ser blodgivare som vardagshjältar hindrar dem dessvärre inte att sluta ringa. Envisa rackare, det där.
Dessutom ringer det en hel massa arma människor som vill sälja saker till mig och vill ha med mig i statiskiska undersökningar. Jag kan gå ut och handla själv.
Och det där med porttelefon. Med handen på hjärtat så är det väldigt sällan någon bekant bara råka gå förbi utanför och bli sugen på en kopp kaffe och chansar vilt på att jag ska vara hemma. Om det mot förmodan skulle inträffa, så skulle de lika gärna kunna ringa på sin mobil, så jag fick springa ner två trappor för att öppna för dem. Ingen större uppoffring.

Hemtelefonen är farligt nära att bli ett minne blott.


Kommentarer
Postat av: Anonym

De flesta jag känner som flyttar hemifrån idag skiter högaktningsfullt i hemtelefonen. Dock så är det ju ibland billigare om man tar med hemtelefon i ett sånt där trio paket (som du nämde).

Hemma är det inte en kotte som ringer till mig på hemtelefonen så har slutat svara över huvud taget. Är det nån som vill mig något så använder de mobilen.



Dagens mobilpriser är ju inte blodiga över huvud taget!

Ett tips är att anmäla dig till nix registret!



Tjipp!

2009-03-17 @ 19:46:02
Postat av: drutt

De flesta jag känner som flyttar hemifrån idag skiter högaktningsfullt i hemtelefonen. Dock så är det ju ibland billigare om man tar med hemtelefon i ett sånt där trio paket (som du nämde).

Hemma är det inte en kotte som ringer till mig på hemtelefonen så har slutat svara över huvud taget. Är det nån som vill mig något så använder de mobilen.



Dagens mobilpriser är ju inte blodiga över huvud taget!

Ett tips är att anmäla dig till nix registret!



Tjipp!

2009-03-17 @ 19:46:46
Postat av: Annika

Sv: Det finns faktiskt inga ormar på Irland:)eller när jag bodde där träffade jag en som hade en orm som husdjur, men ute i naturen ska det inte finnas några:)



tror inte jag känner någon med hemtelefon faktiskt, man har ju ändå mobilen..



ha det bra! kram

2009-03-17 @ 23:13:56
URL: http://mybeautifulworld.blogg.se/
Postat av: Nathy

Sv: Ser man en tussilago då vet man ju helt säkert att vågen är på ingång.. :)

2009-03-18 @ 08:11:44
URL: http://nathydemecho.blogg.se/
Postat av: Nathy

våren skulle det ju stå naturligtvis :P

2009-03-18 @ 08:12:01
URL: http://nathydemecho.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0