Papa, don´t preach!

Att konvertera till katolicismen var för mig ett personligt beslut. Ett ställningstagande. Och jag hittade hem. Men jag hade aldrig anat att just detta beslut var så kontroversiellt. Det berörde ju bara mig. Och min tro.

Jag är inte på något sätt fundamentalist. Tvärtom. Jag ifrågasätter massor inom kristendomen. Varje dag. Och främst inom den katolska kyrkan.
Det är också där poängen för mig ligger. Vi skapades med en fri vilja. Fria tankar. Jag tror att Gud vill att vi ska tänka självständigt, ta egna beslut, ifrågasätta, kritisera, fundera.

Jag är ingen större beundrare av vår nuvarande påve, Benedictus XVI. För mig är han alldeles för konservativ i många viktiga frågor där vi behöver vara modernare och leva i nutid. Och han har en förmåga att trampa i klaveret alldeles för ofta. Han har det högsta ämbetet inom den katolska kyrkan, men han är bara en människa av kött och blod. Som tar sig rätten av döma andras liv och levene.

Till och med i katolska länder ifrågasätts han nu starkt.

Zlatan har en tatuering på sin arm där det står: Only God can judge me.

Gud. Inte Påven. Gud.
Zlatan har förstått poängen: Papa, don´t preach!



Kommentarer
Postat av: kiki

jag har en kompis med den texten på armen oxå ;)

2009-03-23 @ 16:00:14
URL: http://varulven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0