Dags att avskaffa TV-licensen?

Debatten kring hurvida vi ska TV-licens eller inte, brukar dyka upp med jämna mellanrum. Till exempel kring riksdagsvalet då det brukar visa sig att flertalet riksdagsmän inte betalar denna licens. Och de plikttrogna Medelsvenssons som faktiskt betalar den lilla ansenliga summa det rör sig om för public service, ställer sig då frågan: Varför ska vi om inte dem...? Helt befogad fråga.

Jag kan tycka att de reklampauser som avbryter de tv-program jag vill se är enormt enerverande. Men den irritationen brukar lägga sig snabbt då jag funderar över reklamens syfte. För idag sänds det oerhört mycket skräp också. Fantastiskt mycket till och med. Och då blir jag glad över att Libresse, Pampers och ICA finansierar dessa program och inte en obligatorisk licens.

SVT deklarerar att de gärna fortsätter sitt samarbete med Petra Mede och att tittarna "defintivt kan räkna med mera Mede i SVT".

Är detta dödsstöten för tv-licensen? Kommer svenskarna nu gå man ur huse för att få sina tv-program finansierade av reklam? Uppfyller tv-lincensen inte längre sitt syfte som public service?

Jag fruktar upplopp på gator och torg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0