Dolly Parton

Förra helgen fick jag till min stora förskräckelse reda på att min mamma - min egen mamma - inte hade en aaaaning om att Dolly Parton skrivit både text och musik till snyftaren I will always love you. Som sedan blev en av världens mest sålda singlar (den gavs ut på den tiden då man köpte CD-skivor) med Whitney Houston.

Detta är för mig allmänbildning. På samma sätt som man bör veta namnen på de fyra medlemmarna i Beatles.

Dolly Parton
är en kraftigt underskattad låtskrivare. För det är just det hon är i första hand. Även om hon lite orättvist mest är känd för sina enorma bröst och slampaktiga utseende.
Ni anar inte hur dyrt det är att se så här billig ut, har hon sagt vid något tillfälle. Hon är rapp i käften också. Mycket kloka citat har hon kläckt ur sig under sin karriär. Kombinationen av hennes provocerande utseende och knivskarpa intellekt har nog fått många att kippa efter andan. I synnerhet dem som tagit henne för en "dum blondin".

Jag tar inte illa upp av historier om korkade blondiner. För jag vet att jag varken är korkad eller blondin.

Ryktet säger att hon skrev I will always love you och 9 to 5 samma dag. Samma dag. Hittills är hon upphovsmakare till ca 3000 sånger. Tre tusen. Produktiv liten dam det där...


Kommentarer
Postat av: Sophy - What U See Is What U Get.

Hon e grym tanten =)

2009-03-20 @ 21:48:27
URL: http://sophys.blogg.se/
Postat av: Annika

Jag har hört/läst någonstans att Elvis ville köpa rättigheterna till den låten och ge ut den själv.(Han sjöng bara om han ägde låtarna) Men smarta Dolly sa nej och tjänade ju säkerligen en massa pengar på att ha behållt rättigheterna när Houston gav ut låten.. Smart brud det där:)



ha det bra! kram kram



2009-03-24 @ 08:09:32
URL: http://mybeautifulworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0