Min elförbrukning

Jag håller på att se över min elförbrukning i hemmet.

Inte av en sån ädel anledning som att värna om miljön. Nej. Det är på grund av att mina elräkningar håller på att driva mig till vansinne.
Men min snålhet att betala en förmögenhet till elbolaget varje månad kommer ju att resultera i en vinst för miljön. Win/win situation.

Jag misstänker att bovarna i dramat är min kyl och frys. De är gamla och låter som traktormotorer ibland. Men eftersom Fru Fortuna inte vill att jag ska skrapa fram flera miljoner på Triss, så får jag vänta med att införskaffa nya vitvaror till köket (spisen hänger också löst) tills ekonomin tillåter denna utgift.
Jag har börjat med att dra ut sladdarna till sådana saker som står på standby-läge när jag inte är hemma och behöver använda dem. Med stor skam har jag också kommit till insikten att jag använder min diskmaskin alldeles för ofta.

Under manifestationen igår med Earth Hour kom jag dock fram till att jag är väldigt bra på att ha lampor släckta. Varje dag. Istället förvandlar jag mitt hem till brandmännens värsta mardröm på kvällarna eftersom jag tänder varenda tillgängligt ljus i hela lägenheten. Det i sin tur bidrar till att det blir kolossalt varmt så jag kan stänga av elementen. Dessvärre ingår värme i hyran så kostnaden kan jag inte påverka där. Men ur miljösynpunkt är det ju bra.

Jag gör så gott jag kan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0