SVTs marknadsföring

SVTs utbud i tablån har varierande kvalité. Jo, men det har den. Det är bara Aftonbladets vänstervridna tv-krönikör Jan-Olov Andersson som alltid försvarar SVTs program i vått och torrt. Mest av den enkla anledningen att han är emot de kommersiella kanalerna och blir störd av reklamavbrott.

Jag är Jan-Olov Anderssons raka motsats. Det är väldigt sällan jag tar del av public service-programmen. Ofta är det som visas där väldigt pretentiöst och sådant ger mig utslag. Som kliar.
Men jag måste ändå ge SVT credit för att de har världens bästa marknadsförare. Världens bästa! De skulle kunna marknadsföra precis vad som helst och de har insett att all publicitet är bra publicitet.

Förra veckan hade SVTs nya satsning Grillad premiär. Det programmet har potential att bli ihågkommet som tidernas största flopp och hade med största sannolikhet blivit nedlagt omedelbart om det hade visats i en annan kanal. För det blev inte bra. Det blev en katastrof.

Men istället för att erkänna sig besegrade så gör SVTs marknadsförare det enda rätta: Ser till att det skrivs spaltmetrar om denna dynga i kvällspressen. Det är helt genialt! Det är medverkande som hoppar av, det är interna bråk mellan "komikerna", det redovisas starka protester från upprörda licensbetalare. Vad leder detta till?
Jo, att programmet får fler tittare.

SVT
har hittat genuina genier. Behåll dem. De behövs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0