Vad hände med Tom Hjelte?

Jag har precis promenerat längs med Memory Lane på grund av en kommentar som jag fick idag på min blogg av underbara Chriz (läs hans blogg en regnig dag - jag garanterar att ni både blir underhållna och får er ett gott skratt). Visst är det lite märkligt hur olika saker och ord kan trigga igång minnet?
Chriz hade kommenterat ett inlägg jag gjorde för ett tag sedan om Alex Schulmans "innelista" (som korrekt heter "Veckans finaste") och efter det började mina tankar att fara iväg.

På 90-talet fanns det nämligen en journalist och krönikör på Aftonbladet som hette Tom Hjelte. En omdebatterad "aningen eller"-människa. Antingen älskade man honom eller så hatade man honom. ALLA visste dock vem denna Tom Hjelte var och ALLA hade åsikter om honom. Tänk er krönikörernas motsvarighet till Carola.

Helt plötsligt försvann Hjelte från Aftonbladet för att bli chefredaktör för en tidning som lades ner ganska omgående. Och för mig föll han lite i glömska, då nya underhållande och provocerande krönikörer fick min uppmärksamhet istället.
Tom Hjelte försvann. Spårlöst. Uppslukad av jorden.

Mycket har hänt sedan Tom Hjelte försvann. Sättet man söker information på och sättet man kommunicerar på.

Först idag tänkte jag på honom. För första gången på flera år, tack vare Chriz kommentar (som inte hade ett dugg med Hjelte att göra egentligen mer än att han var den som skrev inne- och utelistorna på 90-talet). Så jag Googlade. För det är ju så man får sin information idag.

Det var en föga smickrande läsning jag hittade. Jag har ingen aning om hur mycket sanning som ligger bakom det som skrivits om Hjelte i bloggar och andra forum på nätet. Men om det finns ett litet korn av sanning bakom så har jag förståelse för den totala Tystnaden.


Kommentarer
Postat av: Lena Svensson

ja den är sååå fin . Vilken fin blogg du har, hit kommer jag tillbaka. ha en go kväll

Kram lena

2009-03-22 @ 20:27:33
URL: http://www.metrobloggen.se/caromb
Postat av: Chriz

Det var värst vad en liten bloggkommentar kunde åstdakomma då, facinerande hur saker som fallit i glömska kan väckas till liv med så små medel.



Tack och bock för länk och vänliga ord för övrigt,skitkul att se att det man skriver uppskattas.

2009-03-23 @ 22:23:19
URL: http://chrippz.blogg.se/
Postat av: Nina

Hej
Vad jag har läst så har det varit tyst om den otrevlige Tom Hjelte för att han suttit i fängelse för våldtäkt och misshandel, i tre år.

Svar: Ja, jag hittade det efter lite letande på nätet. Usch och fy för våldtäktsmän! De hör hemma bakom galler.
Maria L

2014-08-15 @ 20:14:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0