En seger för kärleken!

Ibland blir jag så där extra stolt över Sverige. Som idag när den könsneutrala äktenskapslagstiftningen träder i kraft. Tänk att det skulle dröja ända till 2009 innan man fick rätten att gifta sig med den man ville och älskade....

Det här har varit min hjärtefråga så länge jag kan minnas, och i grund och botten handlar det om en enda sak: Har man samma skyldigheter ska man ha samma rättigheter.

Det borde vara en självklarhet.

För mig är det också en extra viktig fråga eftersom jag är kristen och många kristna samfund kritiserar denna lagstiftning och kallar homosexuella för "syndare". Dessa samfund tar jag starkt avstånd ifrån. För vad var det egentligen Jesus sa i sin bergspredikan?

"Behandla andra som du själv vill bli behandlad".

Mina vänner får gifta sig idag! Men tyvärr har vi fortfarande lång väg att gå. Homosexuella män får idag - 2009 - inte vara organdonatorer. Därför säger även jag nej till att vara donator.
Duger inte mina vänners organ så duger inte mina.

Men det blir nästa kamp. Idag skålar jag för kärleken!


Kommentarer
Postat av: anna-clara

This post made me happy and angry. I don´t understand why a marriage can´t be performed with the same gender... afterall everybody has the right of falling enlove.

The second part really amazed me. Can not be organ donators? Gay is contagious? And it´s doctors who forbid this?? Creepy!

2009-12-22 @ 23:33:41
URL: http://www.foziber.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0