Politiskt korrekt

Jag vet inte vad det är som gör det - är det månne Jante-lagen som spökar i bakgrunden igen? - men vi svenskar har ju en tendens att vara tvångsmässigt politiskt korrekta.

En del åsikter ska man bara ha. Trots att man inte kan motivera varför man har den.

Främst inom kulturområdet. Man kan inte vara filmrecensent i Sverige såvida man inte har åsikten att "det franska orginalet är så mycket bättre än den amerikanska upplagan".
Eller inom litteraturen. Där de mest framgångsrika böckerna kommersiellt sågas - främst av andra författare som inte säljer lika mycket - för att det "litterära språket" inte håller måttet.

Jag älskar "fulkultur"! Jag känner inte alls att det är något fel med "lätt" underhållning. Inte alls. Och nu har jag gått in i någon form av försvarsställning till denna gengre och sågar allt pretentiöst. Högljutt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0