Hur blev "euro" "evro"?

Det finns vissa saker som jag funderar över, men aldrig riktigt får någon bra förklaring på. Inga världsliga saker kanske, men funderingarna ligger och gnager lite latent och så helt plötsligt bubblar de upp till ytan. Saker man inte blir riktigt klok på.

1. Varför envisas svenskarna med att uttala "euron" som "evron"? Med v. Det är totalt ologiskt. Innebär detta att jag - när jag blir nostalisk och tänker tillbaka på 80-talet - måste uttala pudelrockarna Europe som Evrope?

2. Varför finns inte Starbucks i Sverige? Jag vet att det skulle gå bra. De skulle gå med en fantastisk vinst. Närmsta Starbucks finns på Kastrup. Det blir en dyr latte om man ska behöva åka dit varje gång man blir sugen.


Kommentarer
Postat av: Annies Fotoblogg

Jag har hört rykten om att Starbucks faktiskt ska öppna i Sverige, i huvudstaden någonstans... Men jag är inte säker.

2009-05-27 @ 09:57:26
URL: http://anniesfotografier.blogg.se/
Postat av: Agilitydream

Det blåser rätt rejält här också kan jag intyga. Jag känner mig blåst - på solen! ;)

2009-05-27 @ 10:00:08
URL: http://agilitydream.blogg.se/
Postat av: Fattybom

Det är lättare att säga Evron :] Vet inte riktigt vart det kommer ifrån, något land kanske uttalar det så och så har halva Sveriges befolkning hakat på ^^ Who knows. Jag säger Evro :P

2009-05-27 @ 10:03:53
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Nisse

Hej!



Enligt språknämndens hemsida kan man uttala Euro på två sätt:



Citat Språknämnden

Uttal:

Euro uttalas antingen med diftong (jfr eufori m.fl.) eller med v-uttal, /evrå/ (jfr neurosedyn m.fl.). Båda dessa uttal av eu förekommer sedan gammalt i andra grekiska lånord. På andra språk uttalas euro i enlighet med dessa språks uttalsvanor, och något "internationellt" uttal av ordet finns således inte. Det finns de som förespråkar att vi ska uttala euro som man gör på engelska. Denna tanke avvisar vi helt.

Slut Citat



Mvh Nisse

2009-05-27 @ 13:36:35
Postat av: Maria

Du är för jäkla rolig, Nisse! Vart hittar du allt?

2009-05-27 @ 15:35:54
URL: http://princessjinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0