Lär av andras misstag

Det finns ett väldigt bra uttryck att leva efter:

Lär av andras misstag - du lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv

Idag lär vi oss av Rikard Palm, nyhetsankaret som åkte fast för rattfylla med den gamla beprövade ursäkten: "Men jag var säker på att alkoholen hade gått ur kroppen".

En jäkligt bra regel att följa är: Har du druckit alkohol - ge fan i att köra bil dagen efter, oavsett om du tror att det är ok eller inte.
Lik förbannat forsätter folk att göra om detta misstag om och om igen.

Det vore en sak om man bara riskerade att skada sig själv, men ute i trafiken är det ju oftast de oskyldiga som råkar mest illa ut när det gäller alkoholrelaterade "olyckor".
Jag har noll respekt och förståelse för dem som sätter sig i en bil onyktra. Dessutom har jag svårt att köpa ursäkten om att man faktiskt på fullt allvar tror att alkoholen helt har gått ur kroppen dagen efter, och att man spelar förvånad när man åker fast.

Jag tror att alla egentligen vet att man bör låta bilen stå dagen efter, men att det ignoreras dels av att människor inte har så stor respekt för andra människoliv, dels på grund av att straffen vid rattfylla är obefintliga.

Är det så att man vet att man "måste" köra bil dagen efter en utgång, välj då ett alkoholfritt alternativ på krogen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0