Oavgjort i dumma uttalanden

Jag köper en av kvällstidningarna på helgerna. Jag tycker att det både är trivsamt och rogivande att bläddra igenom en tidning och få lite trycksvärta på händerna. Det är en härlig helgrutin helt enkelt.

Att hitta dumma uttalanden i pressen är inte svårt. Tvärtom. Grodorna är många. Varje dag ser man en kommentar som man känner inte är så genomtänkt.

I dagens tidning hittade jag två uttalanden som jag inte kan låta bli att ifrågasätta.

Det första
kommer ifrån Annika Östbergs 80-åriga mamma Maj-Britt.

En kort summering av fallet Annika Östberg: Det är en svenska som i amerikans domstol är dömd för två mord och ett dråp (hon har med andra ord tre liv på sitt samvete). Hon satt 28 år i amerikanskt fängelse. I våras finansierade svenska skattepengar hennes resa till Sverige (notan gick på 700 000 kronor) så hon kunde avtjäna resten av sitt straff här. Hon hann inte mer än att sätta fötterna på svensk mark förrän hon ansökte om frigivning. Förvånande nog är denna ansökan avslagen av Rättsmedicinverket, för att de anser att risken för återfall i våldsbrott är "medelhög".

Annika Östbergs mamma Maj-Britt, 80 år, säger följande om beslutet:

"Det är struntsnack. Den enda person Annika någonsin varit våldsam mot är sig själv, genom drogerna".

Nja, Maj-Britt. Är man dömd för två mord och ett dråp så är man nog en fara mer för andra än sig själv.

Dagens andra groda kommer ifrån vårt mest omtalade lyxluder, Anna Anka:

"Jag fick mycket stryk som barn och har inte lidit av det".

Trust me, Anna. Det har du.

Det är oavgjort. Jag kan inte avgöra vilken av dessa två uttalanden som är mest korkat.


Kommentarer
Postat av: sara

Skulle inte du också vilja hitta en semesterresa i byrålådan? Titta in hos mig;)

2009-10-04 @ 13:01:57
URL: http://saralingon.blogg.se/
Postat av: G.E Online

Anna Anka har definitivt för bred näbb ibland. Skönt att vi slipper det aset i framtiden. Hon har gjort sitt.

2009-10-05 @ 10:57:05
URL: http://www.agilityforum.se/blogg
Postat av: Maria

Göran, som alltid: WELL SPOKEN!

2009-10-05 @ 11:30:12
URL: http://princessjinx.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nej Annika är dömd för medhjälp - vilket i USA räknas hårdare än här

Så hon behöver alltså inte alls vara våldsam

2011-12-01 @ 15:38:05
Postat av: Anonym

"First degree murder" motsvarar "överlagt mord". Men inte behöver hon vara våldsam längre.

2011-12-01 @ 15:56:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0