Känns personen igen?

Jag började att läsa en ny bok igår kväll: "Gamla stan-morden" av Lars Bill Lundholm. Av titeln kan man räkna ut att det är en deckare. Det är Lundholms fjärde - de utspelar sig alla i olika stadsdelar av Stockholm och har riktigt bra miljöbeskrivningar.

I "Gamla stan-morden" beskrivs mordoffret så här:

Skådespelare med kalla ljusblå ögon. En jäkel på fruntimmer. Stökigt privatliv. Rykten i kvällspressen om alkoholmissbruk. Spelar huvudrollen som uppkäftig polis i en serie framgångsrika svenska filmer - populära även i Tyskland. Har sjukskrivit sig från en pågående pjäs på Dramaten och lämnar teatern under spektakulära former. Uppvuxen i en Stockholmsförort hos sin ensamstående mamma. Dansade balett i tonåren.

Alltså, den här personen som Lundholm beskriver i boken känns bekant på något sätt. 

Är det månne så att författaren hyser lite agg mot en känd svensk skådespelare eftersom denne blir brutalt mördad i boken?

Kommentarer
Postat av: Boktokig

Den ligger faktiskt i min läshög just nu också. Tyckte den lät intressant.



Håller med om att Mankell är skicklig på att skriva!

2009-10-11 @ 20:17:04
URL: http://boktokig.blogspot.com
Postat av: Boktokig

jag tror säkert Guillo är bra på att skriva, annars skulle nog inte så många läsa honom... det är synd bara att jag ser och hör honom framför mig när jag prövat läsa hans böcker... och då går det bara inte!



Vad intressant med författarträff! Önskar att jag hade varit på den!

2009-10-11 @ 20:20:26
URL: http://boktokig.blogspot.com
Postat av: Lilla O

Svårt, vem kan det vara... ;-)

2009-10-11 @ 22:11:07
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0