Kommer djurrättsaktivister att skjuta mig nu?

Häromdagen när jag skrev om att jag hade införskaffat svindyr linfröolja som kosttillskott, fick jag en kommentar ifrån en kille som har en hel blogg om omega-3 (hur ambitiöst är inte det?). Han rekommenderade mig andra tillskott som innehöll dessa fettsyror - bland annat för prislappens skull.
Så idag tog var jag på ännu ett besök på Hälsokosten (skaffade mig ett bonuskort när jag ändå var där). Den här gången kom jag ut därifrån med Sälolja - det ska tydligen vara ännu bättre än linfröoljan.
Letade lite på nätet när jag kom hem om dessa kapslar som jag hade köpt. Denna information fann jag bland annat om Sälolja:

- den har en fördelaktig sammansättning av fettsyror (det låter bra)
- den är bra för ömma och stela leder (mycket bra - jag är lika rörlig som ett kylskåp när jag kliver upp på mornarna)
- den är fördelaktig vid torr hud (superbra - jag får smörja in mig som besatt på grund av min torra hud)
- den är lätt blodtryckssänkande (mitt blodtryck är visserligen som det ska, men höjt blodtryck kan man få av minsta lilla)
- den kan också verka mot lätt nedstämdhet (alla kan vi bli gladare), positivt på koncentrationen (jag erkänner lite skamset att min koncentration ibland inte är den bästa, men oftast tappar jag den när jag är uttråkad) samt reducera lättare menstruationssmärtor (jag kommer nog att gasta "GIVE ME DRUGS!" än gång i månaden ändå).

Visst låter det superbra allting?
Men så läste jag vidare, för jag är grymt nyfiken på vartifrån på sälen den här oljan kommer. Det var lite svårare att hitta faktiskt. Den enda meningen som ens nuddade vid ämnet löd:

"Sälolja utvinnes av grönlandssälen, detta är en sälart som inte är med på listan över utrotningshotade djurarter".

Suspekt omskrivning. Min följdfråga blir ju naturligtvis om jag kommer att få rabiata djurrättsaktivister efter mig nu när jag äter sälolja som tillskott? Och framför allt: är det små söta sälar som har fått sätta livet till för att jag ska få lite mjukare leder och finare hy?


Kommentarer
Postat av: Daniel

Ja, det är små sälar som fått sätta livet till för att du ska få lenare hy och mjukare leder. Vad spelar det för roll om arten som sådan inte är utrotningshotad när det handlar om individuella sälars lidande? Och denna olja är ju så oerhört enkel att bara strunta i att köpa. Linfröolja införskaffas för 30 spänn per 75cl i närmaste välsorterade livsmedelsbutik, köp den istället för den du hittar i hälsokostbutiken vettja.

2009-10-31 @ 01:19:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0