Språkrytmik

Hur rytmen i språket är i en bok är oerhört viktigt. Ofta är det just rytmen som skvallrar om hur pass skicklig författaren är. Man kan tappa fokus och intresse totalt om rytmen inte fungerar.
Det är ofta det som gör att man måste läsa om vissa meningar i en bok för att förstå sambandet. I längden blir det enerverande om man ska komma igenom femhundra sidor.

Vi får väldigt mycket råd på kursen om vad man ska akta sig för i en text. Det är ju ofta på misstagen man lär sig.

Några exempel:

- använd adjektiv med försiktighet. Ord som "fantastiskt" och "underbar" är nästan svartlistade.

- se upp med att ha få många småord i följd.

- man fick lära sig i skolan att aldrig inleda en mening med orden "och" och "men". Det kan man, men ytterst sällan.

Jag led ju av en svårartad skrivkramp i veckan. Det jag gjorde då var att redigera den texten jag hade. Om och om igen. Det är ett bra tips när det går trögt framåt.

Jag lärde mig en del bra saker igår på den kritik jag fick på min text som granskades. Riktigt nyttiga saker.

Till nästa vecka ska vi skriva en text med återblickar och minnen. Hur man får in det naturligt i en berättelse som samtidigt går framåt.
Det känns som en rolig utmaning. Nu ska jag bara hitta på en bra historia kring det också, så att den blir intressant att läsa.

Kommentarer
Postat av: Matte

Inegn lek att skriva! :) Fredrik Lindström har ju några varianter på att skriva och tolka. Tycker det är lite orättvist när han har det så lätt, och säkerligen du också!



Själv får jag tänka i fem minuter varje gång jag skall skriva ord som "visst" och "nyckel". Var det med c eller inte. Vart skall jag sätta punkt och vart skall jag sätta kommatecken! Eller när skall jag skriva de istället för dem och tvärt om, det är då man tar till "dom"ör att vara på den säkra sidan.



Gillar ju att skriva, men borde nog ha vart med lite på svanskan i nian kanske. ;)



Men jag kan ju läsa det du skriver..



Kämpa på!!

2009-10-07 @ 19:55:05
Postat av: Maria

Det bästa tipset är att läsa och skriva mycket. Vi var nog flera som inte la ner vår själ i pluggandet i nian... Men det är ju sådant som man kan lära sig med tiden, grammatik osv.



Självklart ska du få läsa det jag skriver! =)



Och jag kämpar på!

2009-10-08 @ 11:12:43
URL: http://princessjinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0