Vilken härlig läsupplevelse!

Jag har precis läst ut Mats Strandbergs "Halva liv". Det går inte att placera den i en specifik kategori - här bjuds man både på spänning och dramatik. Strandberg har anammat den gyllende regeln "uteslut alla onödiga ord" med påföljden att texten är skickligt flytande och aldrig ger läsaren tillfälle att tappa intresset. Här finns heller inga pretentiösa försök till att krångla till saker i onödan.

Boken har två parallella historier. Vi får följa Jessica i nutid - en mediaprofil vars stora kärlek i livet spårlöst har försvunnit några år tidigare. Kvar finns sorg, obesvarade frågor och en depression som beskrivs både trovärdigt och naket.
När farmodern Viola dör efterlämnar hon en handskriven bok till Jessica, som både avslöjar familjehemligheter och ger henne nya perspektiv.

Jag läste någonstans att Strandberg själv inte tycker om att läsa deckare. Efter att ha läst denna bok, förvånar detta uttalande mig. Han har byggt upp sin bok som en spänningsroman, där han under hela texten strör ut små frön för läsaren att grubbla över. Slutet av boken är till och med hiskligt spännande.
Det är en bok som man inte gärna lägger ifrån sig - därför rekommenderar jag starkt att man läser denna då man har en tom agenda. Man vill inte ha några störande moment i sin läsning.

Boken har en allvarlig ton, men det hindrar inte värmen i texten att komma fram samt briljanta humoristiska formuleringar. Jag skrattade gott åt när farmodern Viola beskriver den enda livsvisdomen hon fått från sin egen mor:

Klipp aldrig håret i en ny frisyr när du befinner dig i en emotionell kris.

En visdom som alla kvinnor borde ha nedskrivet på en lapp på kylskåpsdörren.

"Halva liv" är en mycket läsvärd bok, lättläst tack vare sitt raka och ärliga språk och en ren njutning att ha i sin hand.

Betyg: 4 av 5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0