Mer om deckarkursen

Igår lämnade vi in vår första skrivuppgift på kursen. Nästa vecka kommer därför att bli riktigt intressant för det är först då vi får feedback på våra texter. Vi får alla berättelser uppkopierade i en stor bunt, så att vi kan läsa varandras tills nästa gång.

Det jag kände direkt med den berättelsen jag skrev är att den blev lite lång. Det är ett vanligt misstag - att man blir övertydlig i sin historia och far iväg i långa utlägg. Så det blir min sak att arbeta på under hösten (eller rättare sagt, en av sakerna).

Igår gick vi igenom persongestaltning, miljöskildringar, berättarperspektiv och risker (vilka misstag man vanligtvis gör). Dessutom gjorde vi en mycket nyttig övning där vi skulle beskriva en valfri känsla - rädsla, glädje, sorg, fruktan - med ord. Helt utesluta ordet för den känslan vi ville beskriva och istället skriva om den. Show - don´t tell. En text blir så mycket mer intressant om man behärskar den tekniken.

Uppgiften tills nästa gång blir att läsa igenom alla kursares texter och en redan utvald av dem ska vi fördjupa oss i och ge direkt feedback till skribenten.
Sedan ska vi självklart skriva någonting nytt också. Vi fick fyra titlar att välja mellan och utifrån dem har vi fria händer. Jag kommer att välja titieln "En underbar ondska".
Visst känns det som en titel full av möjligheter?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0