Sluta dö nu!

Jag hoppas att ingen tar illa upp när jag skriver detta, men jag tar hotet om svininfluensan med en nypa salt. Mediadrevet i media skrämmer bara upp människor - det är faktiskt inte ebola vi talar om här. Och kommer ni ihåg i våras när det första stora larmet om influensan kom? Det skrevs spaltmetrar och folk blev alldeles hysteriska. Och vad hände? Jo, ingenting. Var det någon som överhuvud taget insjuknade i våras?

Nu är drevet igång igen. Och det känns som att media tar i från tårna den här gången bara för att utvecklingen av sjukdomen liksom kom av sig för ett par månader sedan - man vill ta igen förlorad uppståndelse och därför kryddar man på lite extra nu.
Folk är som galna. Undviker varann och Apoteket har för första gången i historien sålt slut på spritgel för händerna till privatkunder - människor hamstrar det. På samma sätt som man skulle hamstra matkonsterver om kriget var nära.

Själva hysterin kring influensan tenderar att bli farligare än influensan själv.

Fast jag har också blivit påverkad av det pågående drevet. Idag när jag kom in på spinningklassen tvättade jag av cykeln innan passet började - det gör man i regel efteråt för att torka bort eventuellt svett som förhoppningsvis sprutat som en trädgårdsslang under träningen. Jo då. Det var någonting i bakhuvudet som gjorde att jag noggrant tvättade rent cykeln innan jag satt mig på den, för man vet ju aldrig vem som använde den innan. Kanske var det någon som bar på den läskiga smittan och via en spinningcykel förde över den på mig.

Så kommer jag hem och läser på nätet att ännu en man har avlidit av svininfluensan. Det är andra dödsfallet inom loppet av ett par dagar. Sluta dö nu!

Jag har ett överjävligt bra immunförsvar. Det tackar jag mina år i luften för. Att vara instängd i ett plåtrör tiotusentals meter upp i luften med hundratals andra människor gör att man smittas av det mesta. Det blir ju väldigt mycket baciller i omlopp där.
Första halvåret jag flög drabbades jag av ALLT. Jag hade flera olika sorters magsjukor och lyckades dessutom få tredagarsfeber - någonting som annars tydligen bara drabbar spädbarn. Men det fick jag. DÅ.
När dessa sex månader var över - med diverse olika medicinkurer - vände det från en dag till en annan. Det var som att min immunförsvar kunde stå emot allt. De senaste tio åren har jag fått någon småförkylning här och där (oftast självförvållad), men aldrig en regelrätt influensa.

Därför är jag ju övertygad om att jag inte kommer att drabbas av svininfluensan heller och har inte haft en tanke på att vaccinera mig (jag är lite skeptisk mot vaccinationer över lag). Men nu börjar helt plötsligt människor att DÖ. Av en influensa! Det gör till och med mig lite oroad.

Men så sätter jag allt i perspektiv och konstaterar att det förmodligen kommer att skördas fler dödsoffer i hjärt- och kärlsjukdomar än svininfluensan denna höst. Och när jag tänker så får jag tryck för bröstet.

Kommentarer
Postat av: - H*

- åh du har så sant, folk överdriver så jävla mycket!

2009-09-03 @ 15:45:45
URL: http://finest.se/hodamerei

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0