Veckans Kulturfyra: Boken om mig

I veckans Kulturfyra får man verkligen sväva ut i fantasins värld. Inte alls lätta frågor att svara på:

1. Boken om mig - vilken slags bok skulle det bli?

Det skulle bli en salig blandning av humor, deckare, biografi och självhjälpsbok. Jag har fått uppleva så många saker hittills i mitt liv, varav många händelser givit mig en fantastisk livserfarenhet.

2. Vilken författare skulle jag vilja skrev boken om mig?

Kanske Neil Strauss? Hans biografier är oftast om väldigt excentriska personer och är väldigt intressanta att läsa, trots att en del av personerna han skrivit om inte tilltalat mig annars. Strauss är härligt annorlunda och det gillar jag.

3. Om boken blev film: vilken skådespelare skulle få spela mig?

Ingen spelar mig bättre än jag själv. Men nu får jag ju göra rejäla utsvävningar och därför svarar jag Emma Thompson. Fantastisk skådespelerska.

4. Finns det någon låt som jag tycker handlar om mig på något sätt?

David Bowies "Life on Mars?". Den har så länge jag kan minnas haft en speciell plats i mitt hjärta - dels är melodin så oerhört vacker, dels är texten lika abstrakt och svår att tyda som en Salvador Dali-tavla.
När Bowie fyllde 50 år 1997, såg jag en intervju med honom där han försökte förklara lite vad sången handlade om. Han beskrev flickan i den som någon som känner sig frustrerad över att vara fast på en plats för hon känner sig som en del av någonting mycket större. Det är hennes dröm.
I det ögonblicken vann den mitt hjärta ännu mer.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0