Fyra frågor om frukt och kött

Debatten kring våra matvanor och vad som är rätt eller fel där kommer att pågå i all evighet. Eller i alla fall så länge vi vandrar omkring på jorden (evigheten kommer ju att vara längre än så).
Tydligen har det den senaste tiden varit en debatt om vegetarisk kost och dess inverkan som jag dessvärre inte har följt. Som tonåring var jag vegetarian i ett år och mådde väl ganska bra av det. Men med handen på hjärtat så är det inte köttet i min kost som jag mår dåligt av - det är vita kolhydrater (socker ÄR gift!).
Jag testade mycket under mina tonår. Bland annat var jag buddist i en kvart.

Kulturfyran uppmärksammade denna debatt, och det är kring det ämnet som frågorna handlar om den här gången.

1. Hur mycket frukt äter du varje dag?

Den här vintern har jag ju haft förmånen att vistas i länder där frukt är lättillgängligt och därför har jag kunnat frossa i frukt. Färsk frukt dessutom som inte har fraktats jorden runt för att nå mig. Så det har blivit mer frukt än vanligt de senaste månaderna.

2. Vilken är din favoritfrukt?

Mango utan tvekan. Jag tog med mig tre stora mangofrukter från mitt sista besök i Thailand för säsongen som jag kan njuta av de närmsta dagarna.

3. Hur mycket kött äter du?

Eftersom jag hellre baserar min kost på proteiner än på kolhydrater så blir det mycket kött. Jag älskar kött. Och blodigt inuti ska det vara. Gärna grillat.
Fast kött är dyrt, så till vardags äter jag mest kyckling eller lax.

4. Hur mycket promenerar du dagligen?

Jag älskar att promenera och framför allt att få börja dagen med en lång promenad. Innan frukost. Orken resten av dagen blir mycket bättre då. Humöret också. Men jag är oerhört temperaturskänslig och inte alls förtjust i kyla, så jag beger mig aldrig ut på vinterpromenader. Om jag mot förmodan gör det får jag ändå inte ut någonting av den stunden, eftersom jag under promenaden då går och retar mig på kylan och är livrädd för att halka.
Men nu när våren äntligen har kommit så kommer det att bli promenader ofta. När marken är snö- och isfri passar jag på.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0