Recept: Matbröd med havregryn

Doften av nybakat bröd är svårslaget. Det sprider en känsla av hemtrevnad. Idag bakade jag matbröd med havregryn:


INGREDIENSER:

50 gram jäst
0,5 dl linfrön
6 dl mjölk
2 msk rapsolja
2 msk brun farin
1 msk salt
2 dl fiberhavregryn
ca 8 dl rågsikt

GÖR SÅ HÄR:

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken fingervarmt, häll över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt olja, linfrön, farinsocker, salt, havregryn. Arbeta sedan in rågsikten i degen (helst i maskin, men jag använder degvisparna på min vanliga elvisp - hoppas att jultomten kommer med en Kitchen Aid någon gång). Strö över lite mjöl/rågsikt och låt degen jäsa under duk i 40 minuter.
Knåda sedan degen smidig och forma till cirka 20 bullar. Låt dem jäsa i 30 minuter.
Pensla med ägg och sesamfrö. Grädda cirka 10 minuter på 225 grader.


Nästa gång Jultomten kommer på besök får han gärna ta med sig en rosa Kitchen Aid. En sådan - med alla tillbehör- kostar ungefär som två veckor på Maldiverna. All inclusive!




Kommentarer
Postat av: Karin Ekholm

Tack för bra recept. Bor i Peking och saknar gott ,nyttigt och lättbakat bröd. Karin

2011-01-06 @ 08:51:45
Postat av: Helena

Det är något fel på receptet. Med så lite mjöl men så mycket vätska gick det inte ens att baka ut degen.

2011-01-20 @ 15:50:44
Postat av: Maria

Enkel lösning: Ha i rågsikt tills du är nöjd med degen. Jag mäter aldrig upp mjöl utan har i tills degen ser fin ut.

2011-01-20 @ 19:59:38
URL: http://princessjinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0