Recept: Pizzabullar

När man ägnar sig åt rejält kroppsarbete som jag har gjort idag, behöver man ibland det jag kallar för "skogshuggarmat". Då man inte tar hänsyn till hur många kalorier maten innehåller (det är sådana här dagar man inte behöver göra det i samma utsträckning).
Idag testade jag att göra Pizzabullar. Degen blev ganska svår att kavla ut, men då hjälper det om man är riktigt förbannad (ödmjukast tackar jag Jonas Bergström för hjälpen med det).

INGREDIENSER:

50 gram jäst
50 gram margarin
5 dl mjölk
1 tsk salt
ca 8 dl mjöl
1 tsk bakpulver

FYLLNING:

valfri tomatsås
1 liten finhackad gul lök
200 gram rökt skinka
200 gram riven ost

Till pensling:

1 ägg
flingsalt
oregano

GÖR SÅ HÄR:

Finfördela jästen i en bunke. Värm margarin och mjölk fingervarmt och blanda med jästen. Arbeta ordentligt in resten av ingredienserna i degen. Låt jäsa under duk i 30 minuter.
Kavla sedan ut degen och bred på fyllningen (här kan man ju faktiskt ta det man tycker om, och det går ju alldeles utmärkt med ett vegetariskt alternativ).
Lägg bullarna på en plåt och låt dem jäsa under duk i en halvtimme till. Pensla med ägg och strö över salt och oregano.
Grädda på 225 grader i cirka 12 minuter.

Går utmärkt att frysa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0