Vet hut, kvinnliga präster!

De kvinnliga prästerna inom den Svenska kyrkan har under detta år satt som mål att promenera på mina nerver verkar det som.

Först var det frågan om brudöverlämningen. Hur man kan lägga ner så oerhört mycket tid och energi på en så banal fråga när det finns så mycket viktigare saker för kyrkan att ägna sig åt övergår mitt förstånd.

Nu är det en kvinnlig jourhavande präst som slängt luren i örat på en homosexuell man som vänt sig till dem för hjälp (Ex) (att lägga på luren mitt i ett samtal är dessutom höjden av respektlöshet).

Jag skäms som ett jävla djur - både som kristen och som kvinna - när jag läser något dylikt.

Jo då. Det finns manliga präster med homofobi också och som inte heller har förstått innebörden i Jesus bergspredikan.

Men kvinnliga präster kommer att förbli förföljda av fördomar så länge de själva har dem. Man ska heller inte förglömma att kvinnliga präster är ett ganska modernt påfund - därför blir det extra löjligt när dessa har en inställning som hör hemma på Medeltiden.

Skäms!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0