Julknäcken är äntligen klar!

Efter så många svordomar att jag måste gå på Midnattsmässan i år som kompensation, mycket kladd och pill så är min första laddning knäck någonsin äntligen klar.
Nu tror jag att man kan äta dem utan att få en tandläkarräkning på åtta tusen kronor.

INGREDIENSER:

2 dl socker
2 dl grädde (the real shit - ingen lightvariant)
2 dl ljus sirap
2 msk smör
massor med grovt hackade mandlar (jag gillar nötter)

GÖR SÅ HÄR:

Blanda alla ingredienser utom nötterna i en kastrull och koka upp. Den här gången kokade jag bara knäcken i 15 minuter och då blev den bra.
Så gör "kultestet" efter en kvart.

Ta av knäcken från spisen och häll i nötterna. Sedan är det bara att försöka få ner smeten i små knäckformar (det är faktiskt en utmaning).

TIPS: Min fina kollega Mirjam gav mig precis ett tips på Facebook:
Hon hade smält mjölkchoklad till 1/3 i små aluminiumformar och sedan gjort knäck som vanligt, hackat i lite pecannötter och sedan hällt i formarna över chokladen.
Smakade Toffifee!


Nu ska min knäck få svala under tiden som jag går iväg till gymmet och tränar. Sedan blir det ett smakprov!


Kommentarer
Postat av: Mirjam

Tilläggas kan att pekannötterna ska hackas ganska grovt och blandas i sist, när knäcken kokat klart. Sen återstår bara konsten att få i smeten i alu.formarna...Lycka till!

2010-12-21 @ 18:04:28
Postat av: Anonym

Men Mia.... om du gillar nötter, varför har du då i en massa mandel? ;-)

Mandel är den inre kärnan från en stenfrukt (släkt med bl.a. plommon, persika och aprikos), och brukar klassas och användas som en nöt, även fast den inte är det i botanisk mening

2010-12-22 @ 10:12:27
Postat av: Maria

Är det inte samma sak med jordnötter trots att de HETER nötter? I ren botanisk mening är ju det en baljväxt.

Men lik förbannat tål inte nötallergiker varken jordnötter eller mandlar, så båda får gå under benämningen "nötter" i mitt vokabulär.



Det finns viktigpettrar som påstår att tomater är en frukt också. Men jag betvivlar starkt på att någon av dessa skulle komma på tanken att blanda i tomater i en fruktsallad.

2010-12-22 @ 15:07:14
URL: http://princessjinx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0