Lussekatter De Luxe

Jag kan inte riktigt få nog av den ljuvliga saffranssmaken. Idag har jag testat att göra riktigt lyxiga lussekatter med min älskade Kitchen Aid (vi har inte lärt känna varann innan och utan ännu - jag har lite svårt att portionera mjölet än så länge).

Börja först med att göra en grundsats med saffransdeg (recept på det hittar du HÄR).

Fyllning:

150 gram smör
1 msk malen kanel
150 gram riven mandelmassa
2 rivna, söta äpplen

Dela den jästa degen i två delar. Kavla ut den ena delen precis som om du skulle göra klassiska kanelbullar. Fyll den med hälften av fyllningen, rulla ihop och skär sedan ut bullar i önskad storlek.
Gör samma sak med andra delen av degen.
Låt bullarna jäsa på plåtar i 30 minuter. Pensla sedan med ägg, strö över lite pärlsocker och hackade nötter om man så vill.
Grädda bullarna på 225 grader i cirka 8 minuter.

Väldigt gott!


Kommentarer
Postat av: Tress

Smarrigt!!Ja men då bestämmer vi att det får bli fikabrödet då :)

Må gott!

Kram

Tress.

2010-12-12 @ 19:42:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0