Sammanfattning av gårdagen

Jag vet att jag försummade mina läsare igår, men jag tillbringade hela dagen i den kungliga huvudstaden. Kom inte hem förrän lagom till "CSI NY" och efter det somnade jag ganska omgående.
Dagen började med ett besök hos frissan som tog tre timmar. Det är en av fördelarna med att ha långt hår: det tar väldigt lång tid hos frisören. Och det finns nästan ingenting jag njuter av så mycket som när någon håller på med mitt hår (förutom det uppenbara och mat).
Sedan mötte jag upp gamla kollegor för fika i Gamla stan, höjde landets BNP när jag tassade runt i varenda souvenirbutik på Västerlånggatan och avslutade sedan med ett kärt återbesök av Sanna. Jag kan summera det som att det var en mycket trevlig måndag.

Ett litet moln på himlen fanns det dock (förutom kylan som gjorde att jag gick omkring på stadens gator i konstant och fullständig chock):
Jag åkte till Slottet (det kungliga) för att besöka deras souvenirbutik (den håller hög klass, hörrni). Det är ju inte många månader kvar tills bröllopet nu och självklart vill jag ju ha ALLT som finns tillgängligt att köpa med kronprinsesseparet på.
Men...den fantastiska lilla butiken är STÄNGD på måndagar. Däremot är utbudet av andra souvenirbutiker längs Västerlånggatan väldigt generöst, så jag kom inte hem tomhänt.

Jag älskar den här typen av butiker. Det är det första jag besöker när jag kommer till ett nytt land. I New York var det rena julafton för mig eftersom de finns precis överallt.
Märkligt nog har vi väldigt få (bortsett från i Gamla stan) av dessa i Sverige. Vi behöver bättra oss på den punkten.

Häromdagen träffade jag nämligen en amerikan på Saigons flygplats som jag började att samtala med. Han såg nämligen på mitt pass att jag var svensk och berättade då att han nyligen besökt bland annat Umeå för ett jobb (de är så härliga amerikaner som inleder samtal med totala främlingar bara så där - fin egenskap). Han hade blivit så förälskad i Sverige, men var lite bekymrad över att han inte hade hittat någonting med den svenska flaggan på att ta med hem till USA.
Det har han dessvärre rätt i. Det kan inte vara det lättaste. Men jag gav honom rådet att besöka Gamla stan nästa gång han var i landet.

Själv påmindes jag igår om att 2010 är "The year of love" i Sverige. Fint tema. Jag köpte en nyckelring med den texten som jag ska pryda min jobbväska med.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Du skriver så himla bra och underhållande! Tack för att du förgyller min dag lite då och då. Keep up the good work. Ps. Den stora dagen närmar sig med stormsteg. 19 juni!!!

2010-01-26 @ 11:15:05
URL: http://johanna-jojo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0