Advokat Bjurman - övertygande äckel

När jag såg "Män som hatar kvinnor" på bio kunde man bokstavligt talat ta på den obehagliga stämningen som spred sig i salongen när Lisbeth Salander blir brutalt våldtagen av sin förmyndare, advokat Bjurman. När hon senare i filmen hämnas, våldtar honom tillbaka och tatuerar hans bröst var applåderna inte långt borta.
Det är två oerhört starka scener.

Igår såg jag filmen på tv, i en förlängd version (AB). Noomi Rapace fick en - i mina ögon - välförtjänt Guldbagge för sin rolltolkning. Men jag kan inte begripa att Peter Andersson, som spelar den äckliga advokaten, inte också fick en (var han ens nominerad?).

Att kunna spela så övertygade vidrig på film förtjänar stående ovationer. Vilken rollprestation! I mitt tycke är Peter Andersson värd alla möjliga utmärkelser för sin insats.


Kommentarer
Postat av: louis

Best blog, Thank you very much!

2010-10-19 @ 12:34:05
URL: http://www.louisvuittonspeedy.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0