Italians do it better!

Det är ingen hemlighet att mitt hjärta klappar lite extra för det italienska köket. I fredagens Aftonbladet hittade jag ett recept av Paolo Roberto (eller någon av hans fantastiska fastrar) som jag testade igår.
Det finns stunder när orden inte riktigt räcker till för att beskriva hur god mat kan vara. När jag åt spaghetti con gamberetti var ett sådant tillfälle.

INGREDIENSER:

500 gram spaghetti
500-600 gram stora, tinade och skalade räkor
4 msk olivolja
2-3 vitlöksklyftor
2 små peperoncino
250 gram körsbärstomater
3 msk hackad färsk persilja
salt

GÖR SÅ HÄR:

Koka pastan i saltat vatten (kom ihåg att pastan ALLTID ska vara al dente). Spaghettin ska vara klar samtidigt som tomatsåsen.
Värm olivoljan i en stekpanna. Lägg i vitlöksklyftorna (jag krossade dem lite lätt med sidan av kniven) och peperoncino, fräs tills de får lite färg. Lägg i räkorna, strö över salt och stek i 3-4 minuter.
Ta ur räkorna ur pannan och lägg dem på en tallrik. Ta upp peperoncinon ur oljan och släng den.
Häll i körsbärstomater (jag delade dem på mitten) och persilja i olivoljan. Strö över lite salt och späd med räkspad. Låt puttra under lock i 5-8 minuter tills dess att tomaterna är genomkokta. Ta sedan upp vitlöksklyftorna och släng dem.
Häll sedan spaghettin över tomatsåsen och tillsätt räkorna och rör om.

Denna rätt går oerhört fort att göra, är inte alls svår att tillaga och smakar himmelskt gott.

Italians do it better!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0