Ugnsbakad färskpotatis

En av de bästa sakerna med den svenska sommaren är färskpotatisen. Då ger jag mig själv dispens att äta vita kolhydrater.
Och man kan göra så mycket mer med potatisen än att koka den med dill. I lördags gjorde jag den i ugn.

Väldigt lätt: Tvätta potatisen noggrant och låt den torka på lite hushållspapper. Skär den sedan i önskad form, till exempel som klyftor (jag hade fått tag på enorma potatisar, men jag gillar den bäst när de är små - då behöver man inte skära dem i mindre bitar alls).
Lägg potatisen i en liten plastpåse (av den typen som människor vallfärdar för att köpa i Ullared). Häll i några matskedar olivolja, havssalt, svartpeppar och timjan. Skaka om och häll upp potatisen i en ugnsfast form. Jag hackade i stora bitar av färsk gul lök också. In i ugnen på 225 grader till potatisen är mjuk inuti och har fått fin färg på utsidan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0