Fläskfilé i krämig vitvinssås med champinjoner och broccoli

Kvällens middag blev en gammal favorit: fläskfilé i en härligt krämig vitvinssås med dijonsenap, champinjoner och broccoli. Till det serverade jag gnocchi. Hittade ingen fullkornsvariant så jag fick offra mig och äta vit idag.

INGREDIENSER:

500 gram fläskfilé
3 vitlöksklyftor
200 gram färska champinjoner
2 dl vitt vin
3 dl matlagningsgrädde (jag använder alltid det magraste alternativet jag kan hitta)
2 (generösa) msk dijonsenap
1 broccolihuvud
salt och peppar

gnocchi
riven parmesan

GÖR SÅ HÄR:

Bryn fläskfilén i rapsolja. Salta och peppra. När köttet är stekt, ta ur det ur pannan och lägg åt sidan. Börja koka pastan samtidigt som såsen ska tillagas.
Pressa ner vitlöksklyftorna i några droppar rapsolja. Stek på medelhög värme. Tillsätt champinjonerna och stek dem tills de har blivit lite mjuka.
Slå över vinet, sätt på ett lock på pannan och låt det puttra samman i ett par minuter. Tillsätt sedan grädde och dijonsenap, lägg köttet och broccolin i grytan. Låt småkoka på svag värme tills pastan är klar.

Servera med parmesanost.

Done!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0