Glad chokladkaka till kaffet

Häromkvällen satt jag och letade igenom mina gamla recept för att hitta någonting att bjuda mina kollegor på till fikat som jag inte har tagit med mig tidigare.
Valet föll på en chokladkaka från Fazer som egentligen är en påskkaka. Men choklad kan man ju utan problem äta året om - nyttiga effekter har den lilla bönan dessutom (AB).

INGREDIENSER:

Kakan:

200 gram smält smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl kakao
2 dl mjöl
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Glasyr:

2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 gram mörk choklad
100 gram smör

Garnering:

flagad mandel

GÖR SÅ HÄR:

Smält smöret i en kastrull. Vispa ägg och socker poröst. Blanda ihop de andra torra ingredienserna och sikta sedan ner i äggblandningen. Slå sist på det smälta smöret.
Bred ut smeten i en långpanna (cirka 35 X 20 cm). Grädda kakan 15-20 minuter på 175 grader.

Glasyren: Blanda grädde, socker, sirap och choklad (i bitar) i en kastrull. Låt koka på medelhög värme under omrörning tills chokladen smälter och glasyren tjocknar, cirka 15 minuter. Ta av kastrullen från värmen och ha i smöret.
Bred glasyren över kakan och strö över flagad mandel. Skär kakan i rutor när den har svalnat.

Kan med fördel göras dagen innan servering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0