Mandel- och körsbärspaj

Jag inser att inlägget nu blir lite paradoxalt efter det jag skrev innan om nyttig mat... Men bara för att jag dietar innebär det inte att vänner, bekanta och kollegor behöver göra det. Tvärtom! Det är när jag går på diet som jag bakar som mest (och gärna en massa onyttigt!).

I senaste numret av ELLE Mat & Vin (03/11) hittade jag ett recept på en mandel- och körsbärspaj. Självklart var jag tvungen att göra den idag!
Nej, jag har inte smakat den. Det överlåter jag till andra (bland annat min fina kollega Elinda som tog min flygning när det var VM-final) men chansen är att den till och med är godare än den pajen jag gjorde förra veckan med gräddgratinerade körsbär.

Jag ändrade om lite i receptet och gjorde en mördegsbotten istället då jag tycker att den passar bättre till efterrättspajer.

INGREDIENSER:

pajdeg:

3 dl vetemjöl
125 gram smör/margarin
1 msk socker
1 äggula

fyllning:

1 dl mandel (skållad, skalad och rostad)
2 ägg
1 dl socker
1 dl creme fraiche
rivet skal av en halv citron
2 dl urkärnade körsbär

GÖR SÅ HÄR:

Blanda snabbt ihop ingredienserna till pajdegen och låt den stå kallt i cirka 30 minuter. Rosta under tiden de skållade mandlarna i en stekpanna. Det går väldigt fort så vänd inte bort blicken!
Låt mandlarna svalna i ett par minuter, ta sedan fram mandelkvarnen och mal dem.

Sätt ugnen på 200 grader. Tryck ut pajskalet i en form med löstagbar botten och förgrädda skalet i cirka 7 minuter.

Fyllningen gör du så här: Vispa samman ägg och socker. Tillsätt sedan den malda mandeln, rivet citronskal och creme fraiche.
Häll fyllningen i det förgräddade pajskalet. Lägg på körsbären och grädda sedan pajen i cirka 20 minuter.

Servera med vispad grädde.


TIPS: Jag har alltid mandel skållad klar i en burk i skafferiet. Skålla mandel är någonting man kan göra en regnig dag - jag tar en stor påse åt gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0