Rabarber och mandelmuffins

Det är inte sällan jag får fina små gåvor av mina kollegor i mitt fack på jobbet. Förutom den fina muggen från London som jag fick förra veckan, fick jag även en kasse med rabarber.
Av dessa testade jag att göra muffins.

INGREDIENSER:

2 dl mandel
cirka 300 gram rabarber
200 gram smör/margarin
3 dl strösocker
4 ägg
5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

GÖR SÅ HÄR:

Skålla och skala mandeln. Rosta den en liten stund i en stekpanna tills den får färg. Mal sedan i mandelkvarn. Förbered rabarbern genom att skala den om det behövs och skär den i tunna bitar (ett par millimeter).
Rör smör och socker poröst i en Kitchen Aid. Rör sedan ner mandelmjölet och äggen ett i taget.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Lägg rabarbern i mjölblandningen och skaka om. Vänd ner i smeten.

Fyll muffinsformarna till tre fjärdedelar. Grädda på 200 grader i 15-20 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0