Politiskt inkorrekta räkor med saffran

Tydligen får man inte äta jätteräkor just nu. Jag har inte engagerat mig i orsaken. Och så länge man injicerar svenska kycklingfiléer med diverse vätskor för att få dem att se giganstiska ut så äter jag mina räkor med gott samvete.

Ikväll blev det en rätt som jag inte gjort på flera år (märkligt med tanke på hur god den är): tagliatelle med gamberetti i saffran och vitvinssås.

INGREDIENSER:

2 normalstora schalottenlök
2 stora vitlöksklyftor
400 gram jätteräkor
en STOR skvätt vitt vin (cirka 2,5 dl)
hackad färsk persilja
3 dl matlagningsgrädde
1 tsk dijonsenap
1 tsk svartvinbärsgelé
1 tsk kycklingfond
1 gram saffran
salt och peppar

GÖR SÅ HÄR:

Fräs schalottenlök och vitlök i lite rapsolja. Lägg i räkorna och stek en kort stund. Tillsätt vinet, lägg på lock på grytan och låt koka i cirka 4 minuter. Ta sedan ur räkorna ur pannan.
Häll i grädde och resterande ingredienser. Låt småputtra under tiden pastan blir klar. Lägg tillbaka räkorna och servera sedan med en riklig näve parmesanost.


Kommentarer
Postat av: Therese

Smaskens! Ska absolut prova :)

2011-11-05 @ 19:44:49
URL: http://2-barnsmamman.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0