Nyttig start på morgonen med GI-müsli

Häromdagen testade jag att göra müsli hemma. Det är egentligen ingenting som jag äter regelbundet till frukost men receptet lät så gott (jag har dock ändrat lite i det) och därför ville jag göra en burk till min vän Sussie som fyllde år igår (av den anledningen har jag inte lagt upp receptet tidigare - ville inte avslöja vad jag tänkte ge henne).
 
INGREDIENSER:
 
6 dl havregryn (gärna fiberberikade)
1 dl solroskärnor
0,5 dl linfrön
1 dl pumpafrön
2 dl kokosflingor
1 dl grovt hackade hasselnötter
1 dl grovt hackade valnötter
1 msk vaniljpulver
2 msk vatten
3 msk rapsolja
1 apelsin (både skal och saft)
2 msk agavesirap
70 gram torkade blåbär
 
GÖR SÅ HÄR:
 
1) Blanda alla ingredienser förutom blåbären i en skål.
 
2) Sprid ut blandningen på en plåt och rosta i ugnen på 200 grader i cirka 25 minuter.
 
3) Rör om ofta så att müslin inte bränns.
 
4) Blanda ner blåbär, låt müslin svalna och förvara i en glasburk. Bör hålla sig i cirka två veckor.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0